Är det fel att följa lagen Bo Ekman?

2013/04/04 at 09:43 Lämna en kommentar

Ett samhälles uppgift är att stödja enskilda människor och familjer. Samhället har en viktig roll att samverka med föreningsliv och skapa förutsättningar för ett gott företagsklimat. Bo Ekman väljer att använda sin krönika i Dalarnas Tidning den 2 april till att moralisera över hur kommunen gör fastighetsaffärer tillsynes utan att ha satt sig in i ärendet. Menar Bo Ekman att kommunen ska betala mer kommunala pengar till staten än vad lagen säger?
En viktig poäng med krönikan skulle kunna vara att lyfta vikten av ett rättesnöre i vår samhällsgemenskap. Är det en etisk kompass som krönikören efterfrågar så hedrar det honom. Det finns dock inga genvägar. När jag sträcker ut min hand och pekar på min medmänniska så pekar tre fingrar mot mig själv, Det är nyttigt för oss alla att fundera kring vad det kan betyda.
För mig är Leksand en kommun vid Siljans södra strand där vi valt att leva för att trivas och må bra. En kvalitativ skola, vård och omsorg är viktigt för oss i Leksand. Vi vill leva i harmoni med varandra, med djur och natur.
Under de tio år jag bott i Leksand har det blivit tydligt för mig att i Leksand nöjer vi oss inte med att bli offer i ett sammanhang, vi ställer oss upp och går framåt. När människor inte orkar resa sig, eller orkar att gå själva så finns det medmänniskor som aldrig, inte för allt smör i Småland, skulle lämna någon enda efter. Det är vår styrka, låt oss få den egenskapen att växa. Ett samhälle där det är lite lättare att leva, det är Leksand för mig.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Använder vi pengarna rätt? Unga till arbete i Leksand

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

april 2013
M T O T F L S
« Mar   Maj »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Most Recent Posts


