Den politiska ledningen i Dalarnas landsting tvingar de med lägst marginaler att betala för den politiska oförmågan

2012/10/02 at 11:50 Lämna en kommentar

I februari 2012 skriver jag en artikel i Dalarnas Tidningar som framförallt uppmärksammas hos det politiska etablisemanget. Min artikel gick ut på att Landstingets politiska ledning måste ta ansvar för den situation som Landstinget befinner sig i. Det gick några månader och jag informerades om att vi har nu svårt att rekrytera Läkare om de inte får resa under arbetstid, jag som trodde de hade betalt för att utföra sitt arbete utifrån sin akademiska kunskap…..

Jag skriver i min artikel bl.a.:

Den stora utmaningen är att erbjuda rätt kvalité i rätt tid för rätt patient. Den fantastiska utvecklingen som vi ser inom hälso- och sjukvården skapar många utmaningar. Jag konstaterar att vi inte kan erbjuda allt, överallt och hela tiden. Däremot är jag övertygad om att vi kan erbjuda mycket mer genom att organisera oss på rätt sätt och samverka med andra aktörer, både andra landsting och andra privata aktörer.

Dalarna har inte råd att ha flera olika byggnader med skylten ”sjukhus” på fasaden. Framgångarna inom hälso- och sjukvården är så stora att vi nu ska klara av att erbjuda god tillgänglighet och god kvalité på våra vårdcentraler. Den mer avancerade sjukvården ska erbjudas, även i Dalarna, men jag har svårt att se att det kan göras på mer än en fysisk plats.

Den bild jag har är att vi som bor i Dalarna önskar tillgänglighet till rätt kvalité i rätt tid. Det får vara slut med den bypolitik som urholkar och dränerar såväl kvalité som tillgänglighet. Som boende i Dalarna hoppas jag att ledande personer inom politiken vågar ta obekväma beslut för folkets bästa.

Nu har den röda politiska majoriteten valt att föreslå Landstingsfullmäktige att höja skatten med 50 öre. Som exempel äter denna höjning upp majoriteten av den skattesänkning som alliansregeringen arbetat fram för pensionärer med garantipension. Det verkar vara lätt att raljera över skattesänkningar och samtidigt höja skatten och tro att det ska räknas som ansvarstagande.

Jag oroas över att den politiska ledningen bytt ut sitt ansvarstagande mot lättvindiga skattehöjningar som främst drabbar dem med lägst marginaler. Det är inte rimligt att krama om en gammal 1800-tals struktur och samtidigt begära av dalfolket att betala. Det skulle vara OK om man visat att varje krona används på rätt sätt och sedan höja för att man inte klarar av kvalité och tillgänglighet. Men i detta fall innebär det att kronor idag inte används rätt och fler kronor ska tas in för att ätas upp av en struktur som mer påminner om nostalgi än kvalité och tillgänglighet. Skärpning!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Brinner du för barn och unga? Gå med i KD och gör skillnad! Kristdemokraterna stärker ekonomin för ekonomiskt svaga familjer!

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

oktober 2012
M T O T F L S
« Sep   Nov »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Most Recent Posts


