Prioriteringar som säkerställer läraryrket

2012/08/27 at 05:22 Lämna en kommentar

Inför skolans hösttermin påminns vi om att Sverige står inför en utmaning som kanske är större än den arbetsmarknadssituation som råder idag både nationellt och internationellt, nämligen vår kapacitet att rusta våra barn och ungdomar inte minst vad gäller framtida arbetsliv.

För att få en fungerande skola behöver fler välja läraryrket och fler lärare behöver vilja fortsätta att arbeta som lärare under en längre tid än vad man gör idag. Enligt SCB kommer Sverige att sakna 46 500 lärare om åtta år. Samtidigt finns det idag 37 500 utbildade lärare som valt bort läraryrket för att arbeta med annat. Sveriges kommuner och landsting (SKL) räknar med att behovet är 100 000 nya lärare de tre kommande åren. Uppgifterna är bör tas emot med största seriositet av oss alla, inte minst av styrande kommunpolitiker.

Skolans uppgift är att ge varje elev de kunskaper som är nödvändiga för att leva och verka i ett modernt samhälle och att tillsammans med föräldrarna fostra eleverna till ansvarskännande medborgare. Med en skolpolitik som fokuserar på trygghet, kunskap och arbetsro och där varje skola har stor frihet att utforma sin egen verksamhet vill kristdemokraterna ge elever, lärare och skolledare goda förutsättningar för uppgiften.

En viktig förutsättning för att skolan ska kunna konkurrera på den globala utbildningsmarknaden är rätt rekryteringar och kapacitet att behålla en kvalificerad lärarkår. Det är pinsamt att vi fortfarande år 2012 har en lönestruktur som missgynnar kvinnodominerande yrken, läraryrket är ett sådant.

Under våren blev jag som ansvarig skolpolitiker uppvaktad av Lärarförbundet i Leksand. De lämnade in vykort där det stod att 10 000 kronor saknades på lönebeskedet. På ett vykort hade en kvinna skrivit: ”jag har jobbat som lärare i 40 år och tjänar nu 26 000 kronor i månaden”. För att bli lärare studerar du 4,5 år och jämfört med en ingenjör är lärarförbundets kampanj om 10 000 kronor mer i månaden relevant.

Idag går ungefär en fjärdedel av eleverna ut grundskolan utan att ha nått målen i ett eller flera ämnen. Det är inte acceptabelt. Jag är övertygad om att makthavare både på kommunal och statlig nivå behöver öka tempot i att uppvärdera läraryrket. Utmaningarna är globala. Idag sitter mina släktingar i Pakistan och skriver sitt andraspråk engelska lika bra som barnen i Sverige skriver på sitt modersmål Svenska i motsvarande åldrar. Morgondagens arbeten finns på en än mer globaliserad marknad.

För att vi ska klara av att anta utmaningarna som vi har framför oss är det nödvändigt att fler vill bli och att fler väljer att fortsätta arbeta som lärare. Strukturella förändringar är nödvändiga för att kunna frigöra resurser till förmån för konkreta åtgärder som bla. innebär bättre löner för lärare.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Fler jobb genom målmedvetenhet, långsiktighet och samverkan Lärare behövs i skolan!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

augusti 2012
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Most Recent Posts


%d bloggare gillar detta: