Jag är lärare

2012/06/03 at 19:33 Lämna en kommentar

Det är sällan framkomlig väg att stå bredvid och tycka till om någon. därför har jag valt att under det senaste året besöka klassrum och verksamheten i både förskola och skola. Vi behöver ta vårt ansvar som kommunpolitiker för att skolan ska ges bästa förutsättningar för utmaningarna som vi tillsammans har.

Fick detta av en lärare, tankar som jag tycker är väl värda att läsa:

Jag är lärare!

Utbildad i ämnen jag brinner för.
Ständigt på jakt efter nya spännande infallsvinklar,
som ska stimulera till kunskap i klassrummet.
I tidningen läser jag att pojkar missgynnas.

Drivs av ett engagemang att söka nya uppslag
i pedagogisk litteratur och provar sen de nya tipsen.
På textTV läser jag att de svenska elevernas resultat faller.

Nya direktiv: läroplan, kursplaner och betygskriterier.
Sammanställer material för att eleverna ska förstå.
Reportern i radioprogrammet framhärdar envetet
i sin framställan om lärares motvilja mot det nya.

Spanar efter litteratur som ger kunskap om ungdomars
situation i dagens Sverige. Hur ska jag agera för att deras
arbete ska bli hållbart för en ny framtid?
Nya rön om ungdomars allt sämre psykiska hälsa – vad gör skolan
undrar man i TV-soffan.

Slåss för att kommunen ska teckna avtal för mjukvaror
till de nya datorerna. NE vore väl en självklarhet nu när
det i princip är köpstopp på böcker? Eleverna facebookar
i väntan på att intranätet eventuellt ska fungera.
I tidningen läser jag att skolan fortfarande försöker
fostra eleverna till lydiga industriarbetare.

Bedömer elevernas förmågor enligt kriterier fastställda
av Skolverket. Anstränger mig för att få tonåringarna
att förstå vad jag bedömer och hur kraven ser ut.
I Aktuellt diskuterar förståsigpåarna lärares inkompetens.
Jag tar en sömntablett – måste sova inatt.

Söker kurser på näraliggande universitet eller på distans
för att täppa till kunskapsluckor som uppstår. Mina nya
kunskaper är värdefulla i vardagsverksamheten.
Politikerna förklarar fenomenet ”hemmasittare” med att
skolan är för tråkig.

Värdegrundsfrågorna tar allt större plats och jag undrar
varför jag inte får med fler aspekter i mina vanliga ämnen.
Mellan lektionerna ”skolvärdar” jag för att ingen elev ska
utsättas för mobbing eller kränkning – kaffet får vänta.
Skolinspektionens undersökningsresultat pekar på att
skolorna har bristande antimobbingplaner.

Jag är lärare, en sådan som vart fjärde år har världens
viktigaste jobb men varje dag ifrågasätts i media. Jag
är inte ensam – jag har kollegor – vi är lärare som har väntat
länge på att journalisterna ska problematisera också ur
vår synvinkel.

Tack Jenny Strömstedt för din krönika i Expressen!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

KD får med regering och SKL på mer till barn och unga Föredrar det komplicerade framför det okomplicerade

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

juni 2012
M T O T F L S
« Maj   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Most Recent Posts


