Skamligt, Migrationsverket! Jag skäms när jag ser mitt svenska ansikte i spegeln idag

2012/03/27 at 08:25 Lämna en kommentar

De senaste veckorna har många medier uppmanat att utvisningarna till Iran ska stoppas. Förföljelsen och hoten över dem som är emot regimen, har en annan religiös uppfattning eller annan sexuell identitet än den som staten förordar står under ständiga hot och riskerar sina liv.

En Iransk man som gått från att vara Muslim till att bli Kristen har tillsammans med sin fru och tre barn sökt skydd i Sverige. Han är dömd till sammanlagt mer än 200 piskrapp och 10 års fängelse då han konverterat. Trots att han framfört detta till Migrationsverket har de inte trott honom. När han nu fått dommen från Iran till Sverige så har handläggare vägrat att översätta handlingarna. Det är sååå kränkande att vara svensk medborgare när man ser hur våra företrädare väljer att hantera människor – omänskligt är ett litet ord i sammanhanget.

Idag kl 10 så är polisen på plats för att verkställa utvisningen. En man som utvisas utan sin fru och sina barn. Barn som får sin pappa bortsläpad från det andrum de hittat i Sverige, vart tog kärleken och rättvisan vägen?

Jag vet att det finns så många fler fall men jag skulle vilja uppmana oss tillsammans att protestera precis som pasagerarna gjorde vid ett tidigare tillfälle då polisen skulle utvisa mannen. En kompis hade köpt biljetter till samma plan som mannen skulle åka på. Han ställde sig upp och talade till resenärerna före avgång och före det att polisen tagit mannen ombord. Vännen bad resenärerna att protestera om de ansåg detta vara fel.

När Resa kom på planet så ställde sig en efter en upp och meddelade att de inte tänker åka med planet om de tvingar med Resa. Piloten fick nog av allt oväsen och visade av mannen.

Min fråga idag går främst till handläggare. Hur kan ni välja att inte översätta domen? Hur kan ni skilja en fader från sina barn? Hur kan ni utvisa en man trots att lagen säger att de som riskerar kroppsstraff eller sitt liv inte ska utvisas?

Frågorna blir många till mig själv, hur kan jag påverka så att vi kan garantera rättssäkerhet och medmänsklighet för människor i vår närhet?

Hur kan jag leva så att mina medmänniskor får leva i trygghet och i fred?

Hur?

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Malmö, hu kan ni rösta på en per(s)on som föraktar? Dagens tipps

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

mars 2012
M T O T F L S
« Feb   Apr »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Most Recent Posts


