Har Sverige världens sämsta lärare?

2012/03/09 at 11:20 Lämna en kommentar

Frågan ställdes idag vid Dagens Samhälles seminarium på Operakällans terass i Stockholm. Jag lyssnade medintresse till företrädare från Regering, SKL, lärarfack, Forskare och medarbetare från DS.

Jsg är övertygad om att läraryrket måste uppvärderas. Höjda löner och en annan arbetstidssituation. Men det räcker inte. Huvudmän behöver ta ett störreansvar för att stödja rektorer att kunna stötta lärare. Rektor har det pedagogiska ansvaret och ansvaret för att lärare får de verktyg som de behöver för att kunna utmana alla elever och hjälpa alla att nå målen. Att nå längre.

Som huvudman har vi ansvar för resursfördelning. Vilka huvudmän vågar omstrukturera så att vi kan resursförstärka, höja löner och satsa på läromiljön för både elevers och lärares bästa.

Det är hög tid att prioritera kvalité före kvantitet. Hög tid att vi vuxna i alla sammanhang, inte minst som föräldrar ställer oss skuldra mot skuldra och kämpar tillsammans för barnens och nudlarnas bästa. Vi bär ansvaret för att nästa generation ska vara rustade för att må bra och klara av framtidens globala utmaningar.

Vi kristdemokrater fortsätter arbeta för ett samhälle dyrbart och unga är i centrum. Inget är viktigare än att våra barn får de bästa förutsättningarna både här hemma och för alla kring vår jord. Vi behöver samlas, ta vårt gemensamma ansvar ( vilket inte är att peka finger mot varandra) . Kvalité inom skolan är oerhört avgörande för barn och ungasböjligheten. Tillsammans bygger vi framtiden.

Ina minnesanteckningar:

 

Sedan 1995 har medelpoängen försämrats (PISA) matematik, NO, läsförståelse.
Minskande söktryck på lärarutbildningen, har det något att göra med de stora elevkullarna tidigt 90-tal nu redan är på högskolan och att antalet platser inte har minskat i takt med minskandes av antal elever?
Färre lärare fixar plugget: Beror de på dåliga förkunskaper eller på att man inte vill vara lärare efter att ha gått ett tag på utbildningen och varit ute i praktik?!?
Lärarkompetens har en avgörande betydelse för elevers utvecklingen.
Skolorna har olika förutsättningar. Skol Segregation har ökat sedan 1994 (varför just detta år?) både toppen och botten ( hennes term om människor) förlorar på segregationen.
En tredjedel undervisning:
Undervisning 30 %,  övrig elektrod 10 %, skoltid 40 %, förtroendets 15 % och övrig tid 5 %
Arbetstid: finns pedagogisk arbetsledare/rektor som styr över lärares arbetstid. Hur utför rektorer detta arbete? Vilket stöd ger huvudmannen rektor för att kunna stödja lärare?
Löneutveckling under 15 år
Japan + 76 % OECD snitt +31 % Finland +27 % och Sverige + 15 %
Lärartätheten har ökat från 7,6 till 8,3 sedan 00/01 till 10/11
Ändå har tätheten inte kommit upp till de siffror som fanns före nedskärningarna i mitten på 90-talet
Kostnaden ökar mer än lönen: kostnaderna ökar 33 % på 10 år, lärarlönerna ökar med 15 % på 10 år.
Bertil Östberg, stadssekreterare Utbildningsdepartementet
Vi har problem. Vi har dubbelt så många elever som klarar sig riktigt dåligt och hälften så många som klarar sig riktigt bra i jämförelse med de äta länderna. Världen.
Vi ser inte att regeringens förändringar ändrat kurvan, men vi tror att det kommer vända med de insatser som vi gjort och gör
En tes: Sannolikt är den viktigaste förklaringen till de försämrade resultaten på den förändrade undervisningsmetoden, allt fler ska lära sig genom eget arbete.
De länder som klarar sig bäst har en lärarutbildning där det är svårt att komma in. Kräver hög kompetens från början.
Arbete som ger effekt på lång sikt:
Därför behöver vi göra utbildningen mer attraktiv. Få fler att söka.
Satsning på karriärstjänster, lektorstjänster. Tjänster med påtagliga lönelyft. Det ska handla om tusentals kronor och tentas lärare. Få ansvar för ämnet, ansvara för coacha lärare etc.
Arbete som ger effekt på kort sikt:
Lärare måste vara behörig i de ämnen de undvikas i.
Behörighet och legitimation. Alla elever har rätt att bli undervisad av behöriga lärare. Med behörig menar vi behörig i ämnet och på rätt nivå!
Hur bedrivs undervisningen?
En mer aktiv lärare som undervisar i klassrummet är viktigt. Hur förändrar man undervisningen?
 -Vi har börjat med matematik. Dragit igång ett stort mattelyft – hur når vi ut till 50 000 lärare? -Lärare ska lära sig självs i samverkan med kollegor, med stöd från proffs och kompetenta ledare/rektorer och huvudmän. På en 4-5 års period ska vi nå ut till 45-50 000 lärare.
Studier som gjorts visar att lärare lägger ned lite tid på sina studier under lärarutbildningen. Vi startar nu en ny lärarutbildning som ska höja kvalitén.
Speciallärarutbildning viktig.
Rektorer ska vara pedagogiska ledare. Obligatorisk rektorsutbildning samt fortbildningskurs för rektorer – Rektor som pedagogisk ledare
 (hur tillåter vi våra Rektorer gå fortbildning?)
Läroplaner, kursplan, skoldag, dubbla resurser till skolinspektionen – mycket görs. ALLT SKA SYFTA TILL ÖKAD KUNSKAP HOS VÅRA BARN OCH UNGDOMAR.
Eva-Lis Siren (Lärarförbundet)
Två problem: upp med resultaten samtidigt som allt färre vill bli lärare – hur löser vi detta?
Håll inte på med att skylla på varandra. Jag hade väntat mig ledarskap och att vi tillsammans bestämmer oss att vi tillsammans ska ta tag i detta.
Jag tycke att inledningen på detta seminarie inte uppfyller mitt seminarie – vi står och pekar på varandra. Hjälp oss att tillsammans se till att vi löser detta.
Per-Arne Andersson (SKL)
Jag tror att vi kan ändra på trenden. Vu har dom elever vi har, vi har dom lärare vi har. Vi kan förbättra.
Gunvor Engström (Friskolornas Riksförbund)
Lyft ögonen bort från alla problem, inte bortse ifrån dem, se till att svara på de stora utmaningar. I många sammanhang pratas bara problem – vi måste börja prata möjligheter och utveckling. Vi kan!
Vas är en bra lärare, vilka kriterier har vi i vår bild? Hur hjälper vi lärare att bli en bra lärare?
Trevor Dolan (skolforskare Sthlm  Universitet)
Skolan fungerar som bäst med tillit. Lita på att lärare kan. Autonomi. Gr lärare en utbildning som hjälper dom.
Bertil Östberg (stadssekreterare)
Jag vänder mig emot att vi inte ska våga problematikers. Men vi ska inte fastna i problemen – vi ska anta problemen/utmaningarna och ta oss vidare mot nya höjder.
Skolforskning, hur kan vi stödja och sprida den?
Eva-Lis (lärarförbundet)
Hur kan vi hjälpas åt att nå dit vi alla vill?
Bra med legitimation och karriärstjänster.
Jag saknar dock lärarstrategi. Allt faller platt om ingen vill bli lärare.
Rätt lärare, på rätt plats med rätt lön!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

KD agerar starkt – mänskliga rättigheter först! Passagerare ställde sig upp, deras civilkurage fick polisen att vända

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

mars 2012
M T O T F L S
« Feb   Apr »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Most Recent Posts


%d bloggare gillar detta: