KD beskrivs som liberalt av tidningen Dagens ledare, här är min bild

2012/02/29 at 09:14 Lämna en kommentar

Kristdemokrati är demokrati som vilar på kristen människosyn och värderingar. Kristdemokraterna är den största politiska rörelsen i Europa och har sitt existensbirättigande främst genom sin värdegrund.

I en ledare den 22 februari väljer Hasse Boström att beskriva Kristdemokraterna som en allt mer liberal rörelse. Han väljer tre punkter för att bekräfta sitt påstående: 

  1. 2007 års lagstiftning som ger både inrikesfödda Svenska medborgare och utrikesfödda icke Svenska medborgare samma rättigheter till att utföra abort i landet.

  2. ”Petningen av Lennart Sacrédeus från valesdeln i Europaparlamentsvalet 2009

  3. ”Kampen mellan Mats Odell och Göran Hägglund”

Jag vill här redogöra för min syn av relevansen i arguemnten.

  1. Att kvinnor i Sverige ska behandlas lika oavsett etnicitet eller hudfärg är inte någon liberal uppfattning. Alla människors lika och unika värde har en stark förankring i den kristna människosynen. Själv lärde jag mig i tidiga år att röd, gul, vit och svart gör det samman har han sagt… Det som gör mig än mer förbryllad är att tidningen, som jag uppfattat det, under snart fem års tid valt bort att berätta om och följa upp det uppdrag som gavs samtidigt till socialstyrelsen för att minska antalet oönskade graviditeter – främst bland tonårsflickor. Ett uppdrag som är det första i sitt slag i modern svensk politik.

  2. Då jag var en del i nomineringskommittén inför Europaparlementsvalet 2009 har jag väldigt svårt att se att listans företrädare 2009 är mer liberala än den lista vi gick till val på 2004. Det är dessutom en nyhet för mig att någon skulle ha valts bort utifrån ett samtal om huruvida man är liberal eller ej. Jag kan med stor frimodighet säga att vi tog fram ett förslag på lista som vi uppfattade som den bästa.

  3. ”Kampen mellan Mats Odell och Göran hägglund” är den tredje och sista punkten i Hasse Boströms ledare. Med tanke på att Mats Odell otaliga gånger framhöll att det inte fanns några stora politiska skillnader mellan honom och Göran så faller kanske argumentet på eget grepp? Oavsett tyngden i argumentet är det för mig varken mer eller mindre liberalt att ha en debatt inför ett beslut och att flera röster får höras i det samtalet – för mig handlar det om god demokratisk ordning.

Kristdemokraterna finns inte för att störa andra politiska partier. Kristdemokraterna finns för att vi har de hållbara lösningarna för att människor, djur och natur ska få så goda förutsättnignar som möjligt för att leva och må bra. Jag håller med Hasse Boström om att KD har mycket att bevisa. Däremot måste jag säga att Hasse Boströms tre punkter faller ganska lätt i en prövning. Kristdemokratin har framtidnen för sig – vi ska fortästta att bygga på den grund som är lagd.

Att KD värnar likt FN:s barnkonvention om barns rätt till sitt ursprung och barns rätt till sina föräldrar tycks vara unikt i Sveriges Riksdag, det är en aktuell fråga där vi hade gjort större skillnad om vi vunnit fler personers förtroende i valet 2010. Det finns många fler exepmel.

Ingenting kommer gratis. Det är välkommet att vara med och berätta berättelsen om ett samhälle som byggs på kristen människosyn och värderingar. Ett samhälle där alla får rymmas och må bra. Jag välkomnar Hasse Boström, krönikörer i tidningen Dagen och alla andra att vara med och berätta berättlsen.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

KD tar barnperspektivet vad gäller assisterad befruktning Iget barn ska förvägras rätten till mamma och pappa

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

februari 2012
M T O T F L S
« Jan   Mar »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  

Most Recent Posts


