Kvalité och måluppfyllelse i skolan – ett gemensamt ansvar

2012/02/08 at 16:17 Lämna en kommentar

Igår satt vi runt 35 personer i Leksands kommunhuset och samtlade om våra barn och ungdomar. Hur ska vi som föräldrar,tjänstemän och förtroendevalda samverka för att alla barn och ungdomar skatrivas, må bra och fånytta utmaningar för att nå målen både inom förskolan och skolan. 

Samtalet var vackert, många engagerade personer som  alls hade ett för ögonen – barnens och ungdomarnas bästa.

När vi skulle sammanfatta kvällens samtal kom vi överens om att testa 2-4 träffar per år med två punkter. 

1. Tema. Här kom vi överens omsamlats upp olika teman som är viktiga. När vi önskade förslag på teman komföljande upp: mat, lokaler, organisation, personaltäthet, gruppstorlek, trafik, teknisavier användsinternet?

Klart att punkterna i sig är viktiga. Men slutligen så ställde jag frågan: var det någon som sa att vi ska tala om läsa, skriva och räkna Svar: Nej, det var det inte…

2. Andra delen iträffen skulle vara en timma ”Gör din röst hörd”

Under januari har jag träffat personerlock läst material kring vikten av mycket tid för läsa, skriva ochräkna i tidiga åldrar. Det finns ett stort behov av atförrädare är engagerade i barnens skolgång. 

För fyra år sedan fick jag på ettutvecklingssamtal klart för mig om vikten att papporläser med sina barn. Frökesvängde sig till mig och sa: Det är viktigt för barnen att även få hörà pappas röst vid läsning, inte minst för pojkar.

Ja. Tittade på henne, tänkte att kan detverkligen ha betydelse, och jag som har haft läs och skrivsvårigheter hela min uppväxt, vet du vad du bjar? Men jasaka inget, min fru sa efter några sekunder något som skulle vara till mitt försvar. Men då och där bestämde jag mig, om hon säger att det är viktigt så ska jag göra mitt.

Under ettårs tid läste vi ca 25böcker om en hockeykisms liv, hans resa till NHL och liv i USA. Både jag och min son gillade böckerna, för mig var deöverkomliga att läsas då de var skrivna för typ låg/mellanstadiebarn. 

 

Nvarvserien var slut saknade jag läsningen men såg samtidigt hur Lukas började läsa mer och mer. Han hade fått upp lusten fått känna på allt det nya som möter oss enom läsningen. Fröken hade rätt, dethyrde betydelse inte minst för pojkar…

I en rapport som bl.a. Skolverket hänvisar till som texter PirlS2006 (tror jag)aktör det tydligt attföräldrars engagemang för barnens skolgång är av avgörande betydelse. Så föräldrar, ni kan känna er hur opedagogiska som helst, ni kan likt mig ha skriv och läs svårigheter, blanda ihopinnebörden av verb, substantiv och adjektiv men ändå vara av avgörande betydelse för era barns skolgång.

Vi föräldrar har esset på hand, vi har trumfkortet och är med och avgör våra barns framtid. Jag hoppas att vi får en temadag i Leksand om hur vi som föräldrar kan ta vårt ansvar för våra barn och ungdomar bde ska må bra och måmynta högt uppsatta mål. Kom igen, tillsammans för våra barn och ungdomars bästa!

 

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

tid för ansvar i landstinget Dalarna Alla förståsigpåare delar inte vår bild av familjen

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

februari 2012
M T O T F L S
« Jan   Mar »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  

Most Recent Posts


