Föräldraansvar gäller även våra barns skolgång

2012/01/25 at 21:19 Lämna en kommentar

Fler barn och ungdomar uttrycker önskan om att föräldrar ska våga vara föräldrar. Vad det betyder skiljer sig säkert åt beroende på vem som säger det samtidigt som budskapet mottags på olika sätt av olika föräldrar.

När jag ser på de globala utmaningar vi står inför så blir jag mer övertygad än någonsin tidigare om att vi som föräldrar behöver lära oss att bättre ta vårt ansvar för att hjälpa våra barn och ungdomar att stimuleras och nå nya höjder utifrån sina förutsättningar.

För en tid sedan var jag med min familj i Pakistan. Det var tydligt hur både föräldrar och släktingar runt omkring barnen samlades och i vardagen värderade utbildningen som barnen skulle tillgodose sig med.

Jag satt för en tid sedan på ett föräldramöte där en rektor informerade om skolans regler och värdegrund. Det var väldigt basala men viktiga frågor som att vi behandlar varandra väl, om föräldrars ansvar att ge barnen mat hemma, hjälpa dem att komma i tid till skolan och ha med sig rätt material och göra sina läxor. För mig känndes det bra att skolan räknade med mig som förälder även då jag inte har den pedadodiska utbildningen.

Efter mötet fick jag höra att det inte bara var en förälder utan flera som kritiserat det enkla ”avtal” som rektor önskade att vi som föräldrar, eleverna och skolan skulle vara överns om – hur kommer det sig?

Vad är det som gör att vi vuxna känner oss hotade inför förväntnignar, är inte just i mötet med människor som har förväntningar på oss som vi kan känna att vi är viktiga för dom vi är. Ingen kan göra allt men vi kan alla göra vårt bästa, det är nog.

Det stora hotet för att våra barn och ungdomar inte ska nå målen i skolan vilar på tre parter – eleven själv, elevens föräldrar och skolan eleven går till. Misslyckas vi med att förstå detta kommer vi hjälpa eleven att misslyckas, det är tid att ta ansvar att ta vårt föräldraansvar.

När jag skriver detta är jag medveten om att vi som föräldrar med stor sannolikhet uppfattar att vi tar ansvar, se dessa rader då inte som ett pekfinger utan se det som en text som bekräftar vikten av engagemang och vikten av att våga vara vuxen.

Det kommer stora utmaningar framför, vi behöver se varandras styrkor i vårt gemensamma uppdrag – att ge våra barn och ungdomar de bästa förutsättningarna att må bra, trivas på skolan och nå målen. Tillsammans kan vi sätta skuldra mot skuldra och anta framtidens utmanignar – de utmaningarna är redan här. Låt oss gå tillsammans för en ny generation barn och ungdomar som mår bra och utmanas och stimuleras och som uppmuntras att nå längre.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Göran Hägglund talar om barn och ungdomars situation 18 januari Sveriges Riksdag Det är dags för oss alla, inte att avgå utan att GÅ!

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

januari 2012
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Most Recent Posts


