Tid för ansvar i landstinget Dalarna

2012/01/23 at 08:39 Lämna en kommentar

När jag läser turerna kring landstinget Dalarna så blir jag beklämd över den låga nivå som debatten förs på. Att högt uppsatt politisk företrädare i landstinget vecka efter vecka väljer att debattera om andras briser får mig att tänka på den person som försöker ta ut flisan ur sin broders öga men missar bjälken i sitt eget.

Det får vara slut på allt småtjafs runt omkring. Det är hög tid att ta tag i de viktiga frågorna som rör kvalité och tillgänglighet. Det är dags att ta ansvar för att ge all verksamhetspersonal de bästa förutsättningarna för att erbjuda dalfolket god kvalité och god tillgänglighet.

Jag förstår att orden jag sätter ihop till meningar kan uppfattas som stötande och hårda, men det är inte alltid vi får bättre resultat genom att gå runt kring den heta gröten med en så stor slev i munnen att vi inte lyckas eller vill formulera problembilden.

Som jag ser det är den stora utmaningen att erbjuda rätt kvalité i rätt tid för rätt patient. Trygghet för mig är inte en fasad med en skylt på väggen som beskriver något som inte finns. Att fortsätta engagera sig för sminket på utsidan utan att ta hand om insidan leder sällan till välmående.

Den fantastiska utvecklingen som vi ser inom Hälso- och Sjukvården skapar många utmaningar. Jag konstaterar att vi inte kan erbjuda allt, överallt och hela tiden. Däremot är jag övertygad om att vi kan erbjuda mycket mer genom att organisera oss på rätt sätt och samverka med andra aktörer, både andra landsting och andra privata aktörer.

Dalarna har inte råd att ha flera olika byggnader med skylten SJUKHUS på fasaden. Framgångarna inom Hälso- och Sjukvården är så stora att vi nu ska klara av att erbjuda god tillgänglighet och god kvalité på våra vårdcentraler. Den mer avancerade sjukvården ska erbjudas, även i Dalarna, men jag har svårt att se att det kan göras på mer än en fysisk plats.

Den bild jag har är att vi som bor i Dalarna önskar tillgänglighet till rätt kvalité i rätt tid. Det får vara slut med den ”bypolitik” som urholkar och dränerar såväl kvalité som tillgänglighet. Som boende i Dalarna hoppas jag att ledande personer inom politiken vågar ta obekväma beslut för folkets bästa.

Med kunskap kommer ansvar. Jag uppmanar er som har mer kunskap inom detta område att använda det på bästa sätt. Det är hög tid för ansvarstagande. Dalarna behöver politiker som tar ansvar för såväl ekonomi som kvalité och tillgänglighet.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

tankar från en vän om hockey och mänskliga rättigheter Göran Hägglund talar om barn och ungdomars situation 18 januari Sveriges Riksdag

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

januari 2012
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Most Recent Posts


