Vi behöver hungra!

2011/12/18 at 21:33 Lämna en kommentar

Hungern behöver öka i Sverige

Hungern efter kunskap och inlärda förmågor behöver få en renässans i vårt land. Under 2011 har jag haft förmånen att besöka flertalet skolor i bödel Asien och Afrika. Den stora skillnaden på skolorna i Pakistan och Uganda är inte material eller kompetens hos lärare, i vilket fall inte till fördel för Pakistan och Uganda.

Min erfarenhet från barn i de nämnda länderna är att familjen och stora delar av släkten gör allt för att barnen ska få en bra utbildning. Efter skolan kommer barnen hem och familjerna, som är generellt sätt större än i Sverige, samlas kring att hjälpa barnen att nå framgång i studierna. De som har råd eller har lärare i släkten går inte sällan kvällskurser.

Att barn i sjuårsåldern i båda länderna skriver sitt andra språk, engelska, lika bra och oftast bättre än vad sjuåringar i Sverige skriver sitt första språk er en bild av hur det ser ut.

Vi är många som under många år funderat kring varför svensk skola sjunker i internationella mätningar, att vi inte är med oss slåss om rop placeringar, detta trots att vi ekonomiskt lägger väldigt mycket pengar i skolan om vi jämför oss internationellt. 

Jag är övertygad om att vi har att lära av  de olika forskningsresultat som pekar på vikten av kompetens inom lärarkåren, duktig ledare, tydliga mål, förväntningar och uppföljning som är några exempel men det är något jag tror vi behöver fundera kring, det ära hungern efter kunskap – finns den?

Hunger är en oerhörd drivkraft, den tar sig förbi det mesta. Jag kommer under tid framöver försöka identifiera konkreta exempel på hur jag tror vi kan utveckla skolan till en internationellt sätt slagkraftig skola för både teoretiker och för praktiker.

Helt klart är att svensk skola har många fantastiska lärare och ledare som lägger ned allt de har för att våra barn ska utmanas och må målen, men är vi som föräldrar med och förstår den globala utmaning som våra barn står inför. Vår värld krymper, det ger fantastiska möjligheter för våra barn och för barn i andra kontinenter och länder. 

Globaliseringen utmanar oss, antar vi den utmaningen? Nyfikenhet och längtan efter kunskap är något djupt mänskligt. Vi som vuxna har ett ansvar att rusta våra barn för framtiden. Frågorna är många utifrån hur det aka gå till. Den första frågan som bör besvaras är: Hungrar vi tillräckligt mycket efter kunskap för att våra barn ska utmanas och rustas inför livet?

Mina reflektioner har inte som mål att lämna press, stress och dåligt samvete efter sig. Mina reflektioner handlar helt enkelt om att fråga mig själv som förälder – hur och vad gör jag för att främja att mina  barn är väl och rätt rustade för morgondagens utmaningar. Som förälder har jag ansvar.

Kunskap är ett begrepp som kan syfta på inlärda teoretiska förmågor, alla fakta eller vad någon känner till om ett sakförhållande eller en situation. 

Kunskap kontrasteras ibland mot praktiska färdigheter, men oftare mot låg grad av tillgång till fakta. Ibland åsyftas också förståelse av ett ämne så att man kan använda det för ett specifikt syfte när det passar. Vetskap och vetenskap är näraliggande koncept.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Nominerad till partistyrelsen, ers. Ledamot Se barnen

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

december 2011
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Most Recent Posts


