Nominerad till partistyrelsen, ers. Ledamot

2011/12/16 at 19:27 Lämna en kommentar

Jag vill först säga ett tack till er som valt att visa mig förtroende genom att nominera mig till Kristdemokraternas Partistyrelse, tack. Sedan riktar jag tack till valberedningen som valt att föreslå rikstingets delegater att rösta för mig som ersättande ledamot i PS.

Jag har under hela min uppväxt varit engagerad i föreningsliv både inom kyrkan och inom idrottsrörelsen. I gymnasiet var jag tillsammans med vänner engagerade i Falköpings lokala Amnestyförening, vi ordnade bl.a. Konsert i folkets ark för att uppmärksamma orättvisor i världen och för att samla in pengar till fängslade världsmedborgare som satt bakom galler pga politiskt engagemang eller religiositet.

Tack till mina lärare som uppmuntrat mig genom åren trots att jag inte alltid visade bästa viljan i mina studier. Särskilt tack till Birgitta Borg och till min sam lärare på Falköpings gymnasium, glömt ditt namn men dina barn heter Esbjörn och något liknande😉 tack, du tog mig in på den politiska banan. Trots mina starka socialdemokratiska rötter från Vilhelmina valde jag kristdemokraterna och trots att jag prövat det under senare år har jag inte ångrat mig.

Jag är övertygad om att Kristdemokraterna har en viktig roll att spela i Svensk politik. Vi behöver mer än någonsin omslutas varandra med kärlek och trygga framåtsyftande värderingar. Vi behöver varandra, och alla har ett unikt okränkbart värde, alla!

Framtidens utmaningar är många. Hälsan bland våra barn och ungdomar, livspusslet för familjerna, för de som är mitt uppe i livet, för de som är i livets början och för de som befinner sig i livets senare stund.

Tillsammans med Europa så brottas vi med befolkningsstrukturen. Ekonomi rasar kanske framförallt då ingångsvärden manipuleras då grundläggande värderingar som sanning och etik saknas.

De globala utmaningarna om klimat, fattigdom, sjukdom, utbildning, demokrati, jämställdhet antas bäst med grundläggande ledord som syskonskap och förvaltarskap med det unika och okränkbara människovärdet i centrum. FN:s milleniemål 2015 måste uppvärderas, en ny ungdomsrörelse i vårt och i andra länder är nödvändigt för att bryta den kultur som byggts upp under århundraden som segregerar och stigmatiserar.

Människor är i sin natur rationella, har möjlighet att göra kloka val när valmöjligheter giva i trygga miljöer. Kommun och stat ska stötta – inte styra. Som personer är vi beroende av varandra, beroendeskap är inte farligt eller skadligt i miljöer som bärs av värderingar som: det jag vill att andra ska göra för mig ska jag göra för dem först. I den miljön hjälps vi åt likt dikten:

En droppe droppar i livets älv
Har inte kraft nog att bära sig själv
Ett begärs av varenda droppe
Att hålla de andra oppe

Arbetslinjen är viktig för att vi ska kunna upprätthålla en gemensamt, solidariskt finansierad välfärd. Men arbetsliv en är inte svaret på allt. Vi behöver uppvärdera relationer, tiden med varandra, inte minst med barnen när de är små. Detta kan vi tillsammans åstadkomma genom engagemang och initiativkraft. Vi har möjligheter att påverka så att vi tillsammans, djur, natur och människor kan leva i harmoni med varandra idag och i år framöver. Varje dag och stund har vi makten att välja att göra gott.

Ett orosmoln som ständigt gör sig påmind är vår rädsla, rädslan för det främmande, för det vi inte känner till. Vi behöver hjälpa varandra att inte låta rädsla styra våra handlingar och beslut. Endast i mötet med det främmande och i bemötandet mellan oss två kan vi skapa förståelse och tillit, skapa miljöer där harmoni och respekt får utrymme.

Det civila samhället har en avgörande roll för oss som enskilda, för oss tillsammans med varandra och för ett gott samhälle.

Jag har mycket mer som rullar runt i mitt huvud så som kriminalvård, trygghet, utbildning och företagsamhet, jag ber att få återkomma😉

Trygga värderingar som har tusentals år på nacken är inte hotet mot förnyelse och framåtanda, snarare är det en viktig grund för att våga testa vingarna.

I min svaghet kan min vän göra mig stark. Endel menar att uppvisad svaghet leder till onyttigt beroendeskap, men för min del känns det rätt bra😉 Ett samhälle där vi vågar vara oss själva är ett samhälle som berikar och berikas.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Bygger vi politik på tystnad? Vi behöver hungra!

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

december 2011
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Most Recent Posts


