Ansvaret är elevens, föräldrarnas och skolans

2011/10/31 at 08:41 2 kommentarer

För ett par veckor sedan PRAOA jag i en skola, 4 klasser i åldrar drån 8-15 år.

Jag fick med mig erfarenheter som är viktiga inför beslut som ska ge goda förutsättningar för en skola där alla stimuleras och utmanas.

Helt klart Finns det anledning att se över ansvaret för våra barns utbildning. Som jag ser det är det tre delat. Skolan, eleven och föräldrarna. Tar inte varje del sitt ansvar på största allvar utifrån sina förutsättningar så kommer vi inte att lyckas.

Elever kan vara hur taggade som helst men utan föräldrar som stöttar eller en skola som utmanar och stimulerar så blir det sällan ett bra resultat. Att komma i tid till lektioner gäller såväl elever som lärare.

Skolan kan vara hur kvalitativ som helst men om elever inte kommer eller med elever som stör undervisningen så kommer kvaliten inte eleverna till del.

Vi har stora utmaningar. Framförallt behöver vi förstå att barn i hela världen. I Dehli, Islamabad, Johannesburg och i många andra städer sitter barn som gör allt för att lära sig så mycket som möjligt för att ta sig fram i livet.

Under våren var jag på ett besök i Lahore, Pakistan där fick jag möta elever i stadsmiljö och i slum. Jag konstaterar att dessa barn, i båda sammanhang, har en kunskapshunger som är svår att finna i Sverige. Vi behöver än mer se globaliseringens möjligheter.

SKL lyfter fram åtta punkter för en framgångsrik skola.

1. Bra ledare med målet för ögonen
2. Ta reda på hur det går, även i yngre åldrar
3. Lyft fram kompetenta lärare och satsa på de som vill
4. Högs och positiva förväntningar på alla
5. Barn i svårigheter, fånga upp utmaningarna innan det blir för svårt för eleven.
6. Tydlig ansvrsfördelning
7. Fungerande relationer elever,personal, pedagoger, föräldrar, rektorer etc.
8. Enas om skolans mål

Våra barn och ungdomars utbildning är viktig för framtidens välfärd här och i hela världen. Kunskap tillsammans med gemensamma värderingar som handlar om mer än kapital och materialism kommer att vara avgörande delar för att bygga det goda samhället.

Ett samhälle där vi alla kan må bra, utmanas och nå våra mål. En värld där vi alla färdas väl tilldammans. En framgångsrik skola är en viktig del för framtida framgångar för barn och ungdomar

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Vardagshjälte skickar signaler Vad är ett liv värt?

2 kommentarer Add your own

  • 1. ellinorpetersen  |  2011/10/31 kl. 22:21

    Sakarias, jag hoppas att du inte glömmer bort det viktigaste för barnen, nämligen relationen till föräldrarna. Ditt inlägg fokuserar så mycket på systemet. Men barnen kommer aldrig vilja lära sig något om vi fortsätter att tvinga dem bort från sina föräldrar, sina primära anknytningspersoner. Det är trygga barn som är kunskapstörstande. De kommer inte att bli kunskapstörstande om vi inte först råder bot på den brist på tid föräldrar och barn har med varandra. Det är jag övertygad om.

    Svara
    • 2. sakariaswinberg  |  2011/11/01 kl. 07:16

      Hej Ellinor, tack för ditt mail. Jag kommer denna vecka att skrica lite om läranden med fokus på skolan. Läs gärna mina inlägg förra veckan så ser du att jag också beskricer vikten av att möjliggöra mer tid för familer, barn ovh föräldrar. Jag är övertygad om att investering i just relationen barn-förälder är till stor nytta för både barnen och för föräldrarna.

      Jag kommer fortsätta arbeta för ett samhöllesom har en poaitiv attityd och verktyg som ger familjer möjlighet till mer tid tillsammans.

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

oktober 2011
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Most Recent Posts


