Vardagshjälte skickar signaler

2011/10/28 at 08:49 Lämna en kommentar

Fick idag läsa ett brev från en mormor i sina bästa år. Drygt 3/4 sekel ung/gammal har hon ett engagemang i det civil samhället som få av oss väljer att eller kan prioritera.

Under torsdagen hoppar hon in och ersätter en politiker i ett fullmäktigemöte fram till midnatt är hon hemma.

Idag förbereder hon för syjunta med vänner.

Ikväll inbjuder hon ungdomar till sitt hem, bjuder på mat, gemenskap och delar livet med dom som vi ibland missar att dela livet med.

På lördag förbereder hon för att kunna bjuda på mat efter söndagens gudstjänst.

Det är personer som denna människa som är vardagshjälte för mig. Hon väljer att ge, att dela med sig osv både tid, engagemang och framförallt som kärlek och omsorg.

Som småbarnsförälder så är det i ljuset av denna och många andra personer, ofta kvinnor, jag funderar kring min egen delaktighet, mina egna prioriteringar och mitt eget engagemang.

I första hand så hoppas jag att dessa positiva exempel gör att jag och många med mig fångas av den attraktivitet som de visar i att möta människor, att dela livet med andra, att ge av sig själv.

Trots att vi aldrig haft det så gott ställt materiellt sätt som idag är hälsan inte i topp. Ohälsan bland alla, särskilt barn och ungdomar är oroande. Lösningen på problem i familjen, enligt boken Happy Happy, är att skiljas, ge upp och gå skilda vägar. Boken har applåderats av vissa delar av kulturetablissemanget, över det skäms jag.

I en undersökning av, Kairos Future, berättar tonåringar i Sverige att materialism, kändisskap och karriär är viktigt. Viktigare än allt detta är dock familjen, mest respekt ges till en familj som håller ihop. Detta ger mig hopp, hopp för en framtid där relationer prioriteras först.

Vi bygger samhället tillsammans, en av samhällets viktigaste grundstenarna är familjen. Jag ska fortsätta engagera mig för att alla familjer, barn och föräldrar ska ges goda förutsättningar att leva, trivas och må bra i vårt land.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Hur ser din bild ut av föräldrar som väljer att investera i mer tid med sina barn Ansvaret är elevens, föräldrarnas och skolans

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

oktober 2011
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Most Recent Posts


