Hur ser din bild ut av föräldrar som väljer att investera i mer tid med sina barn

2011/10/27 at 08:17 4 kommentarer

”Småbarnsåren är hektiska och många föräldrar, framförallt kvinnor, väljer att gå ner i arbetstid. Men passa dig så att du inte hamnar i deltidsfällan. Det handlar om din framtida ekonomi.” -texten är hämtad från tidningen

Tidningen lever i en kontext där vi är snabba på att värdera våra beslut utifrån money, money, money… Jag vet att vi lever i Sverige men jag hade ändå en förhoppning om att en tidning med namnet familjeliv skulle kunna tänka sig att börja reflektera över vad det kan ha för betydelse, framförallt för barnet men även för föräldrarna, att tidigt investera i relationen med varandra.

Många undersökningar visar på att även svenska föräldrar gärna investerar i tid med sina barn. Vi har en generös föräldraförsäkring jämfört med världens länder och det är bra. Det ska dock sättas i ett sammanhang där vi format en politik under många, långa socialdemokratiska år där minst två personer i hushållet ska förvärvsarbeta för att få ekonomi och liv att fungera.

SVT:s Hubinette intervjuade en Maria Montazami den 25 september. Hon har gjort sig känd för bla. reklam där hon kommer att tänka på att det finns mycket sand i öknen. Anledningen till att jag lyfer fram denna intervju är att jag vill att vi reflekterar över hur vi ser på människor som väljer att ägna tid med sina barn….. tom på heltid. ca 19 minuter in i programmet som du ser på

Nu när du sett inslaget så blir min fråga. Hur vill vi framställa personer som väljer att vara hemma? Hur ser du på den framställan men framförallt vad tänker du själv om personens berättelse och val i livet? Vet hon sitt eget bästa, är en av kommentarerna som ekar ut från de feministiska liberalhaken, men kan hon vara den som valt rätt just då och där för dom hon har kär?

För att föra fram mina fördomar så är jag rätt övertygad om att det iaf. finns några som fnyser, någon kanske tänker – ja om det inte finns bättre exempel för tid med barnen så kanske Sakarias Winberg ska se över sina argument och framförallt sin politik.

Jag har inga problem med att föräldrar oavsett om det är mammor eller pappor förvärvsarbetar när barnen är små. Men jag har heller inga problem med att människor väljer att investera i relationen med sitt barn trotts att man förlorar några pensionspoäng om 30 år.

Jag vill skapa ett samhälle där det är naturligt att hitta vägar för oss alla som gör att livspusslet kan läggas så enkelt som möjligt och så bra som möjligt. Det innebär att alla pussel inte kommer att se lika ut. Alla pusselbitar kommer inte innehålla röda rosor, men slappna av – det är OK. Vi behöver erbjuda ett klimat där unikt anpassade buketter kan bindas till varje barn.

”När jag sitter i öknen så känner jag – här är det mycket sand.”
När jag ser tillbaka på mina föräldraår så känner jag – ……..
Vad känner du?

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Är det OK att som man eller kvinna i Sverige välja tid med barn före fetare plånbok? Vardagshjälte skickar signaler

4 kommentarer Add your own

  • 1. Margareta Sjögren  |  2011/10/27 kl. 12:46

    Frågan du ställer är ett val men väljer man att få en fettare plånbok så tycker jag att man som eventuell mamma och pappa ska tänka sig för några gånger till.Vi vett alla att idag är det alldeles för många barn som lider av psykisk ohälsa och jag bara frågar mig hur ser morgondagens Sverige ut om barn ska vara på dessa daghem från ett års ålder,just därför är den fetaste plånboken att vara hemma med sitt barn/barnen det är ingen kvinno/mansfälla tycker man det så finns det leksaksaffärer där det går att köpa en docka och då går det alldeles utmärkt att gör hur många kariärer som helst.

    Svara
    • 2. sakariaswinberg  |  2011/10/27 kl. 19:58

      Tak för Din respons jag fortsätter engagera mig i detta. Hoppas vårt samtal kan fortsätta för alla familjers bästa

      Svara
  • 3. hemmabäst  |  2011/10/27 kl. 19:15

    Sakarias, du behöver inte Maria Montazami som exempel! Du är välkommen hem till oss på ett studiebesök! Vi har fyra barn. 7, 6, 4 och 3 år och vi har inte haft barn på dagis när vi har varit hemma med ett litet syskon. Vi är en familj!
    Första barnet började förskolans 15 timmars verksamhet vid 4 år och 4 mån, 3é barnet vid 4 år, 2 barnet vid 3 1/2 år och det 4 barnet vid 2 år och 3 mån. Nu har vi 2 barn i skola/fritids och 2 barn på dagis. Vi gör ALLT för att spendera så mycket tid vi bara kan med våra barn. Det är vi föräldrar som är bäst för barnen!!!
    Välkommen hem till oss!
    Fd Hollywood fru i Leksand

    Svara
    • 4. sakariaswinberg  |  2011/10/27 kl. 20:03

      Hej, jag fortsätter gärna och samtalar med dig. Jag kommer gärna på besök för att lyssna in era erfarenheter och tankar, det vore värdefullt. Hör av dig på sakarias.winberg@leksand.se eller 0247-80263 så kan vi bestämma tid om erbjudandet kvarstår. Allt gott/ sacke

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

oktober 2011
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Most Recent Posts


