Är det OK att som man eller kvinna i Sverige välja tid med barn före fetare plånbok?

2011/10/26 at 09:57 3 kommentarer

Emma Henriksson (KD) reflekterar över proffstyckares respons på undersökningen som familjeliv.se har gjort (se länk nedan). Vissa tyckare menar att de som vill vara mer med sina barn inte vet sitt eget bästa, vilket säger mer om tyckarna än om dom personer de talar för.

Jag kan inte säga att jag är världens bästa föredömme i att vara förälder, men så mycket kan jag säga – barn mår inte dåligt av att umgås med sina föräldrar och föräldrar mår inte dåligt av att umgås med barnen. Vart finns den person, mamman eller pappan som anser sig ha umgåtts för mycket med sina barn under deras uppväxt? Jag har aldrig mött dem. Däremot möter jag ofta dem som är lite äldre än mig som säger, ta vara på tiden med dina barn, den kommer aldrig tillbaka.

Med detta menar inte jag att alla ska vara hemma hela tiden. Men det kanske inte är den största hotbilden föt barn och föräldrar att relationer prioriteras i vårt samhälle. Vi har aldrig haft det så gott materiellt sätt, ändå kan vi inte se att våra barn och ungdomar mår bättre än någonsion. Livet är mer än pengar och karriär oavsett hur mycket just dessa ting kan fånga mig och andra människors fokus. jag är medveten om att det är enklare att uttrycka sig så om man har pengar till sina utgifter.

Jag vill genom mitt engagemang i politiken, som jag önskar ska gå mer i takt med mitt eget liv, göra det möjligt för ett klimat där det är OK att välja tid med barn före fetare plånbok både som man och som kvinna. Och det säger jag som varit med och nyttjat förskolan sedan mina barn var i ett års åldern, det handlar inte om det.

Jag tror det handlar om att våga flytta sina tankar utanför den liberala vuxenfokuserade materialismen till de minsta i samhället, våra barn. Att någongång våga välja tiden före pengarna. Jag är så trött på den miljö som så tydligt exkluderar människor och relationer att det inte ska vara OK att säga: Jag umgås istället lite mer med mina barn, det är viktigt för både mig och för dom, vi trivs med det.

Vem är ni, eller vilka är vi, som har tillåtit denna miljö att växa fram i vårt samhälle. Ibland känner jag ett förakt mot delar av det vi skapat, jag är medveten om att det är fel väg att gå. Men när ska jag vakna, när ska vi vakna upp och se att tiden med barnen när de är små aldrig kommer tillbaka, när jag är 50 och säger till mina egna barn, ta vara på tiden den kommer inte tillbaka….

Läs mer om detta på:
http://debatt.svt.se/2011/10/25/ni-har-inte-facit-over-kvinnors-vilja-att-vara-hemma-fi/

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

KD garant för alla barnfamiljer, mångfalld och kvalité inom omsorg och utbildning i Leksand Hur ser din bild ut av föräldrar som väljer att investera i mer tid med sina barn

3 kommentarer Add your own

  • 1. Åskådare  |  2011/10/27 kl. 06:26

    En sund betraktelse. Mer av den varan skadar inte!

    Svara
  • 2. hemmabäst  |  2011/10/27 kl. 19:19

    Så sant! Flera föräldrar borde prioritera att gå ned i tid istället för att t ex åka på en utlandsresa till Thailand. Få föräldrar tänker så. Jag är helt säkert på att barnen hellre vill vara tillsammans mera med sina föräldrar än att de skall jobba heltid för att få två ynka veckor i paradiset. Paradiset för ett barn är en lycklig familj!

    Svara
    • 3. sakariaswinberg  |  2011/10/27 kl. 20:00

      Tack för ditt inlägg. Ja, vi prioriterar olika. Det är inget fel på thailand men såklart är en tankeställare om hur vi tänker i mångt och mycket. Vi behöver en kultur i Sverige där tid med barn inte bara är OK utan även värd all respekt o framfötallt allt stöd

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

oktober 2011
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Most Recent Posts


