Välfärd, utbildning och Leksand så klart

2011/06/20 at 16:01 Lämna en kommentar

Under juni har vi fått en rapport om att EU nu arbetar för att ge full ersättning i 5 första månader efter den dag kvinnan fött sitt barn. Trots att vi ofta slår oss på bröstet för att vara ett land med den bästa föräldraförsäkringen så svarar nu ansvarig statssekreterare att det förslaget är för dyrt för Sverige.

jag vet inte hur många rapporter jag ska få innan mina reaktioner blir fler än att skriva om dem. Rapporter om hur vi behandlar flyktingar. Det har återigen uppmärksammat att vi inte följer internationella riktlinjer om att barn har rätt till sina föräldrar. under tredje veckan i juni splittrades återigen en familj av det svenska migrationsverket, pinsamt!

I Leksand har nu den första ansökan om att erhålla kommunalt vårdnadsbidrag, detta efter att kommunfullmäktige röstat för att erbjuda småbarnsföräldrar valfrihet och mer tid med barnen under de tre första åren. Samtal har även kommit från föräldrar bosatta i andra kommuner som önskar nyttja möjligheten att vara mer med sina barn och därför funderar kring att flytta till Leksand. Vi fortsätter atbeta för god kvalité inom all barnomsorg och förskola.

I juni har den politiska majoriteten i Leksand beslutat att inte erbjuda skolverksamhet på Sjugare skola from. hösten 2011 detta då elevantalet drastiskt minskat. Beslutet är riktigt och viktigt för att alla barn ska få så goda förutsättnignar som möjligt att må bra och nå målen. Vårt mål är barnens bästa.

En ny rapport slår fast att flertalet invandrade kvinnor nyttjar rätten att vara hemma hela perioden av sin föräldraledighet med sina barn. De flesta etablerade partierna ser detta som ett hot mot en lyckad integration. För min del uppskattar jag att föräldrar väljer att enagagera sig i sina barn när de är som minst och kanske att det finns värden med detta som många av oss, även jag själv, kan lära mig något av. Jag blir trött på folk som inte uppskattar när föräldrar är föräldrar utan hellre tar alla tillfällen för att belasta dem med dåligt samvete för att de väljer fel, när de väljer tid med barnen.

Vi har stora utmaningar framför oss och det finns anledning att vara oroad. Aldrig har vi haft så gott ekonomiskt välstånd, ändå ökar den psykiska ohälsan bland våra barn och ungdomar. Vad beror det på? Min korta analys är att vi mer nu än tidigare värdesätter kapitalismens välfärd före tiden till de sammanhang där vi får möjlighet att möta varandra med kommunicerande kärleksförklaringar.

Det finns så mycket som är bra, så många goda sidor i samhället hos medmänniskor. Men jag kan inte nöja mig med att se de sidorna när orättvisor och ångest omger så många, om det vore en enda så vore det för många.

För att skapa ett samhälle där vi får tid för varandra kan inte svaret på alla frågor vara arbetslinjen. Min idol myran arbetar med hög arbetsmoral, men det är inte nog för oss människor. vi behöver varandra, tid för varandra för att kunna vara varandra till hjälp och stöd.

En av mina tidigare arbetsgivare läste en dikt för mig som jag gillar: ”En droppe droppar i livets älv, har inte kraft nog att bära sig själv. Ett begärs av varenda droppe, att hålla dom andra oppe”

Himmlen är oskyldigt blå, jag gillar verkligen livet. Låt oss leva!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Världens bästa land för barnen barnen viktigast, stöd föräldrarna!

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

juni 2011
M T O T F L S
« Maj   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Most Recent Posts


