Värderingar kittet i samhällsbygget

2011/01/29 at 11:46 Lämna en kommentar

Kristdemokraternas kommun och landstingsdagar med 1017 deltagare är nu inne på sin sista dag. Göran Hägglund har talat om relationslinjen. För oss kristdemokrater finns det andra värden än de materiella.

Det var inte många dagar sedan finansminister Anders Borg uttalade att det är ett bekymmer när människor väljer att gå er i arbetstid när det ekonomiska utrymmet ökar. Inget kan vara mer upprörande. Varför?

Därför att för mig som kristdemokrat är tid för varandra viktigare än en plattare tv på väggen. För mig som kristdemokrat, eller ska jag säga som människa, är det viktigare att ha mer tid med mina barn än vad det är att kunna köpa en finare bil.

För mig är det av oerhörd betydelse att vi som kristdemokrater fortsätter att arbeta hårt för att människors vardag ska bli bättre och enklare att leva.

Relationslinjen är för mig viktigare än arbetslinjen. Samtidigt som jag säger det är jag väl medveten om att arbete är en viktig förutsättning för att skapa välfärd. Ordspråket: ”se på myran du late och bli vis” är fortfarande både talande och ett viktigt rättesnöre.

För att vi ska Kinna skapa ett samhälle för vi mår bra och färdas väl tillsammans med varandra så är en viktig förutsättning att förstå att vi som människor har både kroppsliga, själsliga och andliga behov. Missar vi någon del kommer vi att misslyckas skapa en politik som skapar de goda förutsättningar till ett gott samhälle för alla.

Kristdemokraterna har en unik roll. Ett parti som lyfter andra värden än materialistiska värden behövs i svensk politik.

Vilket samhälle lever vi i? Vilket samhälle vill vi ha?

För mig som kristdemokrat är arbetslinjen viktig, ännu viktigare är att barn, ungdomar, familjer och äldre ska trivas och må bra.

Ett samhälle behöver trygga värderingar som håller samman sammhällsgemenskapen. De värderingar som kristdemokraterna bygger på må va flera tusen år gammal men det kanske beror på något att se hängt med ett tag, de är de bästa gör alla och har såvarit i alla tider. De lär hålla ett tag till

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Kristdemokraterna – ett parti med en anda av syskonskap? Är kritiken mot materialismens fängslande kraft relevant?

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

januari 2011
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Most Recent Posts


