Ett ledarskap ska kunna visa viss ödmjukhet

2010/11/27 at 09:32 2 kommentarer

Bengt Germundssons rapport från KD partistyrelse 26 nov. Läs själva. Vart finns självkritiken?

Citat från B G blogg:

Dagens sammanträde med partistyrelsen karakteriserades av en mycket rak, öppen och konstruktiv diskussion. Något liknande har jag inte upplevt tidigare under de fyra år jag suttit med i partistyrelsen. Taket höjdes, trösklarna sågades och rummet vädrades när vi gav tid för denna oerhört viktiga diskussion som fördes på ett brutalt ärligt, men respektfullt, sätt gentemot varandra. Jag fick bekräftat att jag inte är den ende som har synpunkter på brister i bl.a. ledarskap och ledarstil.

Det känns skönt att hela partistyrelsen och partiledningen nu uttalar att man är medveten om och tar till sig den kritik som riktats angående ledarskap. Vi kom också fram till att de interna arbetsformerna ska förändras så att partiorganisationen ges förmåga att på ett framgångsrikt sätt driva partiets program i hela landet.

Partistyrelsen gjorde vidare en markering att den står bakom partiordförande Göran Hägglund. Jag har efter den senaste tidens debatt uttryckt att mitt förtroende för Göran Hägglund är naggat i kanten. Mot bakgrund av dagens diskussion och uttalande är därför mina förväntningar stora på en förändring av ledarskapet. Göran Hägglund har förklarat sig villig att gå in i det arbetet och det sätter jag nu min tillit till. Ett öppet och konstruktivt sammanträde var första steget, men det kommer att krävas mer än så.

Slut citat.

Att fortsätta peka på att alla andra är problemet är en tydlig signal om oförmåga i sitt ledarskap.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Först hög svansföring, sen då? arvoden, organisation, valresultat och framtiden

2 kommentarer Add your own

  • 1. Bengt Germundsson  |  2010/11/28 kl. 01:23

    Att inte kunna läsa det jag faktiskt skriver är en tydlig signal om oförmåga ens vilja förstå. Jag trodde faktiskt du förstod att man i en diskussion som är brutalt ärlig gentemot varandra både ger och tar kritik. Liksom att jag från att ha kritiserat, nu sätter en tillit till att GH kan leda det fortsatta arbetet. Se upp Sakarias, så att du inte gräver din skyttegrav alldeles för djup i din oförmåga att inte se/vilja se.

    Svara
    • 2. sakariaswinberg  |  2010/11/28 kl. 16:40

      Hej Bengt,
      Jag ber om ursäkt för min oförmåga att hitta den balanserade bilden i ditt referat och brister i mitt förstånd. Jag själv sitter inte i PS och har därför inte info annat än vad du nu skriver. Att klistra in din text och ställa frågor utifrån den är inte gjort som något retoriskt från min sida utan med en ärlig längtan att förstå. Tycker det är tråkigt att du väljer att beskriva min oförmåga istället för att svara på frågan. Om det är av omsorg du ber mig att se upp för skyttegravsgrävande så tackar jag. Det är däremot inte min mening att gräva några gravar. Jag är ute efter ett ledarskap som med större hänsyn till partiet leder det samma. Det som hänt den senaste tiden riktar inte bara en kritik mot GH utan även mot alla de kristdemokrater som valt partiordförande och ställer sig bakom den samma. Jag tror att vi behöver ett större mått av ödmjukhet inför vår gemensamma uppgift. Vi behöver varandra för att partiet ska kunna vitaliseras och få ny kraft till en politik som kan vara valvinnande är 2014

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

november 2010
M T O T F L S
« Okt   Dec »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Most Recent Posts


