Arbetslösheten sjunker i Sverige

2010/08/28 at 08:01 1 kommentar

Ungdomsarbetslöshet
På Socialdemokraternas valaffischer kan vi läsa att ”466 000 arbetslösa vill inget hellre än att rycka in”. Partiets TV-reklam har ett liknande budskap, nämligen att 207 000 ungdomar har samma längtan. Idag vet vi att dessa siffror inte stämmer.

Enligt SCB har arbetslösheten minskat till 415 000 personer i juli. Ungdomsarbetslösheten har minskat med nästan en fjärdedel och är nu 157 000. Bland de ungdomar som räknas som arbetslösa är en stor del dessutom heltidsstudenter som vid sidan av studierna söker arbete.

Även om arbetslösheten minskat med ungefär 50 000 personer sedan Socialdemokraterna tryckte sina valaffischer så har vi fortfarande en hög arbetslöshet i Sverige. Den globala ekonomiska krisen är förstås den stora anledningen till dagens höga arbetslöshet. Frågan är vilken politik vi vill ha nu när ekonomin verkar vända. Vill vi ha en politik som främjar företagande och arbete genom sänkt tjänstemoms för restauranger, utökade satsningar på jobbcoacher och införande av lärlingsutbildningar? Eller vill vi ha en politik där en av de största besparingarna är att dubbla arbetsgivaravgiften för ungdomar?

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Äldre- och Folkhälsiminister Maria Lrsson i Eskilstuna KD för pensionärer

1 kommentar Add your own

  • 1. David  |  2010/08/31 kl. 15:25

    Enligt mig borde mer satsas på lärlings utbildningar där ungdomar får en chans att bättre komma in i arbete än hur det fungerar idag. Sen blir jag förbannad på att till och med mina bästa vänner kan sitta hemma och bara vänta ut ett jobb som dom vill ha, detta gör dom med bidrag och har gjort det sen studenten för många år sen!
    Jag skulle aldrig kunna sitta hemma och ta bidrag trots att jag KAN jobba men inte har lust! Dessa pengar kunde mycket hellre gå till en stackars åldring som kanske knappt får mat för dagen och blir liggande i sin säng nästan hela dagen. Nej jag kan ärligt säga att dagens ungdom är väldigt lata trots att jag själv är i denna kategori!
    Fixa lärlingsplatser och sen borde vissa lära sig att inte vara så kräsna när det gäller jobb! Att till exempel ta ett jobb där man sitter i kassan på konsum är aldrig fel som start, jag börja själv min karriär där och jobbat mig uppåt.
    Ursäkta att det vart en hel uppsats här som kommentar..

    Du och Kristdemokraterna har min röst i alla valen i höst, hoppas ni får till lite ”snurr” här i Leksand!
    Det behövs verkligen innan vi blir en sovande håla..
    Lycka till i Valet!!

    //Mvh David, 24årig sågverksarbetare från Leksand

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

augusti 2010
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Most Recent Posts


