tillgänglighet kan bli verklighet med KD politik

2010/08/19 at 04:36 Lämna en kommentar

Tisdag den 18 augusti fick jag en lärdom för livet. Vi, politiker från alla riksdagspartier, satt på ett frukostmöte som SRF (synskadades riksförbund) bjudit in till. Under samtalet kom många episoder fram från vardagslivet och arbetslivet. Bland dem fanns sådant som jag skämdes över, hur vi från samhällets sida visat sådan oförmåga till att lösa utmaningarna så att fler får och kan vara med.

Vid mitt bord satt fyra personer som var synskadade, men vilken drivkraft. Engagemanget och glöden från deras sida var påtaglig. Personer som dessa fyra kvinnor sprider verkligen framtidshopp.

En journalist ställde frågan: ”Många stora grupper kräver er uppmärksamhet i en valrörelse. Hinner ni med grupper som denna?” Efter en stund fick jag ordet och svarade NEJ. Jag skulle inte lyssna in denna fråga om jag inte fått inbjudan idag och är därför glad att jag fick komma. Det tog emot att säga det, men så var det. När jag satt vid bordet så funderade jag på hur det kan vara så här även under 10-talet i Sverige. Att så många är utanför.

På vägen ut fick jag en del av svaret, tror jag. En äldre politiker från den röda sidan med grön färg sa till sina bordsvänner när jag skulle gå. Det är bra att ungdomarna får lära sig lite, så tittade han på mig. Kommentaren är jag van med, trots att jag är 32 år, men jag funderade en stund och tänkte sedan. – Det är bara så tråkigt att ni som är äldre och redan har kunskapen om situationen valt att inte göra något åt den.

Arbetslösheten bland personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga var nästan dubbelt så hög som arbetslösheten bland befolkningen i övrigt. 2008 var arbetslöshetssiffran 9,1 för den tidigare gruppen och 4,9 för den senare. Risken är därför stor att vissa av dessa unga fastnar i permanent utanförskap. För oss Kristdemokrater är en sådan utveckling oacceptabel. Vi vill att den arbetslinje som Kristdemokraterna och Alliansen har upprättat även ska omfatta personer som har en funktionsnedsättning

Kristdemokraterna vill att offentlig sektor ska anställa 10 000 personer med funktionshinder de kommande åren. Vi vill gå före och vis på den enorma kraft som finns hos dessa personer och bryta den utanförskap som generellt sätt är betydligt större hos personer med funktionshinder. Bristande tillgänglighet ska räknas som en diskrimineringsgrund. Det handlar inte främst om ett effektivare samhälle, för oss Kristdemokrater, utan om ett mänskligare.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Unga tjejers ohälsa ökar Kampanjen i Leksand får uppmärksamhet

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

augusti 2010
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Most Recent Posts


