Ett brev i min postlådan: ”Idag minaret, imorgon är vi….”

2010/05/13 at 18:04 Lämna en kommentar

I måndags uttalade jag mig i Falu-Kuriren om att även partier som har en invandrarfientlig inställning borde ta seden dit man kommer samt uttryckt mitt avståndstagande till deras åsikter som grundar sig, som jag ser det, mest på rädsla. Efter att en borlängebo läst artikeln så skickade han ett brev till mig.

I brevet fanns ett två sidor långt handskrivet brev samt två klistermärken med slagord. I brevet noterar jag bl.a. att författaren skriver att Sverige tog emot drygt 100 000 invandrare år 2009. Enligt siffror som jag har från 2008 så invandrade 101 000 personer till Sverige, av dem var mer än hälften inomeuropeer, den största enskilda ”gruppen” var återvändande Svenskar ( ca 17 000). Samma år utvandrade 45 000 personer från Sverige. Nettoinvandringen låg på ca 50 000.

För mig är inte mångkultru, ett samhälle med olikheter, ett hot. Jag tror tvärt om att det berikar och stärker ett samhälle. Mitt mål är ett öppet och generöst land med förväntningar på de som lever här. Människovärdet sitter i att du finns, inte i vad du åstadkommer eller hur du ser ut. Vi har alla ett unikt värde som vi alltid ska försvara i alla livets olika sammanhang.

Visst kan det främmande och det vi inte har erfarenhet av upplevas både skrämmande och nervöst, men det betyder inte att det är det jag möter som är fel, utan mer min egen inställning och mitt sätt att bemöta.

Mitt engagemang startade i Amnesty, här fick jag lära mig att stå upp för människor som blir orättvist behandlade utifrån att man inte tillhör majoritetens sätt att vara eller att man lever i ett land där man inte får vara sig själv, ett sädant land vill inte jag vara med att skapa.

Jag är den första att hålla med om att vi i Sverige misslyckats med integrationspolitiken. Vi har haft en generös inställning som kan bli än mer generös men vi har inte varit på tå när det gäller att integrera. För mig är det självklart att erbjuda ett välkomstpaket för alla som kommer till Sverige. Ett paket som innehåller:
* SFI * Praktik * Demokrati, Yttrandefrihet, religionsfrihet, sociala system, skyldigheter och rättigheter
* Viktiga händelser i Sveriges historia * Fakta om landet hur vi bor, arbetar och studerar
* Viktiga lagar och förordningar * Svenska högtider och traditioner, varför, när och hur etc.
Allt detta för att underlätta för varje person som vill komma hit ska få så bra förutsättningar som möjligt att förstå det land man kommit till.

Detta räker inte. Det handlar om möten mellan människor. Möjlighet att kunna få arbeta från dag ett och mycket mer. Framförallt handlar det om en generös inställning hos oss som är vana att bo i Sverige.

Mitt mål är en värld där gränser suddas ut. Där vi tar emot en främling som en syster eller bror och där vi låter kärleken övervinna rädslan som vi alla bär på mer eller mindre.

Slagordet: Idag minaret – imorgon minoritet, blir laddat om man låter rädslan för det främmande ta över. I en värld där vi respekterar varandra och söker förståelse blir varken minareten ett hot här eller kyrkan ett hot där.

Jag vill vara med och skapa en värld där vi hjälps åt att radera rädslan för det vi inte känner till och istället bygger broar till det okända för att kunna möta det främmande med öppen famn. En enda värld, tillsammans med varandra. Låt oss aldrig tröttna på att bygga det goda samhället där vi alla tillsammans får chansen att trivas och må bra. Jag välkommnar både Moskéer och minareter. Hotet mot ett fungerade samhälle är rädsla och hat. Det som stärker ett samhälle är kärlek och förståelse, öppenhet och generositet.

Jag vill börja med mig själv. Försöka behandla min nästa som jag vill bli behandlad. Det tror jag är en bra början på det goda samhället för oss alla.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

I Flen för en skateboard park i Sveaparken Nu ska vi ta Leksand tillbaka igen, företagsamhet och kvalité

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

maj 2010
M T O T F L S
« Apr   Jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Most Recent Posts


