Vågar kommunerna prioritera elever före lokaler?

2010/04/23 at 13:12 Lämna en kommentar

Det finns ingen forskning som tyder på att mindre skolor skulle vara sämre än större eller tvärt om. Det finns dock beräkningar som bl.a. skolverket tillhandahåller som säger att gruppstorleken har betydelse. För mig som bor på landsbygden och där vi som landsbygdskommun inte vuxit de senaste åren står vi inför flera olika utmaningar.

Samtidigt som vi blir allt fler äldre så har skolan genomgått en tid då elevantalet minskat kraftigt och där vi av barnkullarna kan se att antalet barn inte kommer att öka framöver utifrån antal födda barn tom. år 2009.

I min kommun, Leksand, har vi kapacitet att ta emot 2200 barn i grundskolan och idag har vi knapt 1600 elever. Att finansiera 600 tomma stolar innebära att vi använder pengar som skulle kunna användas till annat. För mig som Kristdemokrat är det alltid naturligt att utvärdera hur vi använder skattekronorna som kommer in till det gemensamma. Varje krona som används fel är stöld från folket.

Jag har stor förståelse för att många känner oro och rädsla inför förändringar. Det innebär inte att förändringar behöver vara fel, det kan tvärtom leda till nya möjligheter och framgångar. Skolan i vår kommun börjades bygga i en tid då vi i bästa fall tog oss fram med häst och vagn. Man bodde, arbetade och levde sina liv i byn och i byn stod skolan. Tiden har förändrats och idag är vi många som bor ute i byarna men de flesta av oss arbetar utanför byn.

När jag tänker på framtidens skola så vill jag skapa en skola där både elever och lärare får bästa förutsättningar till att må bra och nå målen. Det handlar inte om en skola där vissa elever får goda förutsättningar och andra får sämre. För mig känns det inte rätt att en hel skola kan innehålla endast 26 elever samtidigt som en klass i en annan del av kommunen är över 30.

För att frigöra resurser till kvalitetshöjande insatser, för att använda varje krona på bästa sätt så förespråkar jag färre skolenheter som innehåller mindre grupper. Jag vill vara med och skapa en skola där ingen hålls tillbaka och där ingen lämnas efter. En skola som ser varje elevs och lärares behov att få resurser till att må bra och nå målen. Det är en attraktiv skola för mig.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Sopor, ansvar och ”nogonannanismen” Bostadsförsörjning

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

april 2010
M T O T F L S
« Mar   Maj »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Most Recent Posts


