1,2 miljarder

2010/04/21 at 12:41 Lämna en kommentar

1,2 miljarder människor lever idag i det som kallas extrem fattigdom. Med under en dollar om dagen ska man klara mat, kläder, hem, skola, vård, rent vatten, sanitet etc. Samtidigt som 1,2 miljarder gör allt för att överleva till nästa dag sitter jag nu på tåget från Stockholm till Leksand och konstaterar att jag under denna dag utöver den frukost och middag jag äter hemma har köpt mat och annat ätbart (onyttigt) samt dricka för ca 25 dollar. Lika mycket som en person i en annan del av världen har tillgång till under en hel månad…

Utan att behöva ha dåligt samvete för att kostnaderna är högre i den här delen av världen så känns det viktigt för mig att reflektera över vad syskonskap och solidaritet med världens folk betyder för mig. Det är något märkligt när våra ekonomiska bidrag till varje mjölkko i Europa motsvarar nästan dubbelt så mycket som 1,2 miljarder människor har att leva på.

Jag vill tillsammans med Kristdemokraterna fortästta arbeta för en mer solidarisk värld. Där vi tillsammans ser varandra som syskon. Det förpliktigar varje gång jag ser en människa i nöd, en bror eller syster som saknar tak över huvudet, en vän som inte får mat för dagen.

Jag är glad över att få bo i ett land i fred och frihet. Den glädjen vill jag dela med mig av. Jag är stolt över att Sverige jämfört med många andra länder visar generositet genom ett bistånd som motsvarar 1 % av BNP, men vi kan mer. Jag önskar ett samhälle där vi tillsammans ser främlingen som en syster och bror. Jag önskar och hoppas få vara med om att återerövra en glöd och ett engagemang för en mer solidarisk värld.

Målet är ett bättre välkomnande och en värld där gränser suddas ut och där kärleken innesluter och där allt exkluderande exkluderas från vår agenda.

We are the world, eller?

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Med vänstern stannar Sverige Sopor, ansvar och ”nogonannanismen”

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

april 2010
M T O T F L S
« Mar   Maj »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Most Recent Posts


